SUBHANALLAH

Menikmati keindahan ciptaan Ilahi di Sharm El Sheikh

ALHAMDULILLAH

"seringkali kita melakukan dosa, bertaubatlah selagi bernyawa di dunia ini"

LAILAHAILLAH

"sollu alan Nabi Muhammad SAW"

ALLAHUAKBAR

"Merdeka pada hati jiwa itu lagi bermakna"

ASTAGHFIRULLAH

"Harimu adalah hari ini"

Tuesday, December 31, 2013

2014: Terus menyembah Tuhan berhala.

7.00 am.

Aku bangun pagi. Menggeliat. Cahaya mentari menerjah jendela. Sama, hari ini tetap sama. Aku masih mampu bangun, menghirup udara sang pencipta walau aku tak pernah mensyukuri bahkan menyedari suatu nikmat maha kuasa.

“Ah, dah lewat nak ke kelas.”

8.00 am.

Selesai membuat persiapan diri, aku hampar sejadah.

“...اصلي فرض الصبح

Nasib baik dalam Islam boleh qadha solat kalau tertidur. Sengih sendiri.

“Alang-alang atas tikar sejadah ni, baik aku solat dhuha. Nak tanda borang mutabaah amal nanti banyak siket yang 'ticked'.”

Langsung tiada rasa bersalah. Waktu subuh seolah dia penentu waktunya, seakan mengambil alih tugas Tuhan. Sedang tuhan berfirman cukup jelas di dalam surah An-Nisa' ayat 103:

 إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا

Rasa berdosa tadi dibelai manja dengan amal sunat, seolah-olah wajib dan sunat sama darjat.

9.00 am.

Kelas bermula. Terkumat kamit mulut melantunkan doa. Memohon agar diterangkan hati untuk seteguk kefahaman dalam lautan ilmu Tuhan yang ternyata luas. Fokus diberikan 120%.

Tak sampai 15 minit, mata mula melilau-lilau. Jam tangan dipandang, masa terasa seakan berdetik perlahan. Kocek diraba-raba laksana mencari barang yang hilang. Perlahan-lahan 'smartphone'ku dikeluarkan. "Hah, nasib baik ada game. Lecturer ni cakap apa tah aku tak faham. Bosan giler."

Ke mana semangat dalam doa tadi? Entah, macam meminta kepada berhala.

1.00 pm.

Kelas akhirnya tamat. Sampai ke rumah, badan lalu direbahkan ke atas tilam. Saratoga menjadi peneman setia di musim sejuk. Butang ‘on’ pada computer riba ditekan, mahu melempiaskan sedikit keletihan kepada laman sesawang. 

“takpe, zohor kan panjang,” desis dalam hati.

‘Facebook’ dilayari tanpa sedar. Status ulama’ di’share’, ceramah agama di’like’, di’post’kan lagu-lagu nasyid…

“eh, dah dekat pukul 2.45 pm! Aduh aku tak solat lagi.”

Bergegas separuh berlari ke bilik air. Dibasuh muka, tangan, dan segala anggota wudhu. Air diratakan agar segenap kulit mengenai air wudhu, terutama bahagian belakang siku dan tumit yang sering dilepas pandang tanpa sedar.

3.00 pm.

Azan asar berkumandang di segenap penjuru bumi seribu menara, bumi firaun penentang Musa. Kunci rumah dicapai, computer riba di’set’kan dalam mood ‘sleep’ lalu dilajukan langkah ke rumah Allah. Seperti biasa, selesai solat mathurat dibaca dengan penuh penghayatan. Umpama dalam liqa’ yang diketuai hasan al-bana. Penuh khusyuk, dilantunkan kalimat Tuhan dengan makhraj bacaan yang cukup sempurna.

“Apa maksud doa rabitah ni eh?” persoalan timbul di benak pemikiran. 

Pembacaan sejak di bangku sekolah sehingga sekarang, seolah-olah membaca jampi mentera, tanpa difahami walau sepatah perkataan. Cepat-cepat persoalan tadi dibuang jauh dari perasaan tanggungjawab manusia bertuhan.

“Ah takpe, Asalkan aku baca sedap, kira ok lah. Aku balik Malaysia nanti kalau orang suruh aku jadi imam ke tak la malu sangat. Tak macam ahli beit aku, baca quran suara sengau. Haih, bile la die nak betulkan bacaan dia.”

Entah kenapa terjemahan yang memang sedia ada dalam buku kecil mathurat tu langsung tak diendahkan. Seakan tiada ruh untuk duduk sekejap dan mentadabbur ayat-ayat Tuhan. Cukup sekadar boleh membaca, lalu ancaman nabi di dalam hadis dianggap gugur kepada empunya diri.

 تركت فيكم أمرين لن تضلوا ما تمسكتم بهما كتاب الله وسنة نبيه

6.00 pm.

Mesyuarat pengisian usrah.

“Kita perlu mengadakan satu mekanisme penambahbaikan dalam silibus sedia ada. Saya lihat ahli kita masih tidak dapat mengaplikasilkan input yang diberikan dalam usrah untuk membuahkan amal. Jadi di mana silapnya?”

Dalam sesi ‘brainstorming’, segala idea dicurahkan. Semua ahli mesyuarat turut menyumbang idea demi suatu ‘kerja agama’. ‘Neurotransmitter’ terus dipaksa untuk menyambungkan ‘synapse’ di antara sel-sel saraf. Akhirnya keputusan sebulat suara diperoleh. Alhamdulillah.

10.00 pm.

‘Tik.’

Suiz lampu bilik ditekan. “Fuh, jauh betul rumah akhawat ni. Rumah dekat munira, aku duduk zenhom, tak ke kene pusing dunia bile kene jadi musyrif,” membebel sendiri.

“Eh, dia bagi kek buah ke dalam plastik ni,” sambil mata menilik bungkusan plastik hitam yang akhawat tadi bagi. Senyum sendiri.

“Aduh, minit mesyurat tak siap lagi. “

Lalu jari-jemari dipaksa menari di atas papan kekunci komputer riba demi menyiapkan ‘kerja agama’.

.............................

Jam tepat 12.00 malam. Seisi rumah sudah gelap gelita. Kerja masih belum siap sepenuhnya.

“tak pe la berkorban sedikit untuk agama…”

7.00 am.

Ah, dah cerah!


............................................................................................................

Aku bukan mahu kau cari persona dalam riwayat ini,
tetapi mencari ‘engkau’ dalam dongengan ini.

Amal soleh itu mendekatkan, bukan menjauhkan. 
Agama menyuruh agar berkorban, bukan terkorban.

...........................................................................................................


Mata tepat ke kalendar.
Eh, dah tahun baru!
Tapi...

aku tetap yang dulu.

Thursday, December 26, 2013

Tahniah dan Takziah AJKT PCK 2014/2015!




Tahniah dan takziah diucapkan kepada semua calon 
Ahli Jawatankuasa Tertinggi (AJKT) 
PERUBATAN Cawangan Kaherah khususnya 
warga GENX yang telah berjaya dalam 
pilihanraya baru-baru ini. (rujuk link)
Calon-calon yang berjaya ialah :

Pengerusi : Haniz Iqbal bin Hazaidi

Timbalan Pengerusi : Farah Hanin binti Mohd Azmi

AJKT Ikhwah

1) Afiq Zulhilmi bin Zairudin
2) Zainol Izzuddin bin Zulkifli

AJKT Akhawat

1) Ainatul Mardhiah binti Mohammadin
2) Fatin Nabila binti Luqman
3) Izazi Fakhira binti Fauzi




Mereka akan bergandingan bersama 2 orang AJKT Kekal PCK daripada GENX iaitu :

1) Muhammad Nur Azri Bin Mohd Hisam
2) Anis Zarina Binti Zarini

Antara resolusi yang telah dibincangkan dan akan dibawa oleh calon-calon AJKT PCK 2014/2015 ialah :

1) Meneruskan pemantapan pengurusan dengan pelaksanaan sistem kerja yang efisien terutamanya dari aspek pengurusan sumber manusia dan kewangan.

2) Menyediakan saluran penyampaian mengenai maklumat kebajikan dan pemusatan maklumat yang berkaitan agar kebajikan ahli terpelihara.

3) Menumpukan program yang mengukuhkan kemahiran klinikal,teknikal dan thaqafah (fiqh perubatan serta isu semasa).

4) Meneruskan hubungan mutual dengan universiti, masyarakat Arab dan KBMK

5) Membantu MTP dalam meningkatkan fungsi PERUBATAN untuk melengkapkan ahli dengan jati diri mahasiswa Mesir.



Justeru itu, besar harapan kami semoga seluruh ahli GENX memberikan sokongan penuh kepada mereka dan pimpinan PCK lain yang akan datang. Semoga barisan pimpinan PERUBATAN Cawangan Kaherah yang akan datang ini dapat memberikan yang terbaik dalam memandu PERUBATAN setapak lagi ke hadapan. 
Ingatlah, kepemimpinan adalah amanah, dan ia merupakan  titipan  daripada Allah swt, bukan sesuatu yang diminta apatah lagi dikejar dan diperebutkan. 
Selamat belajar dan bekerja kerana Allah! 
Wallahua'lam. Siiru ala barkatillah.





ORGANISASI BATCH 2013/2014




KETUA BATCH

Khairul Adli Bin Idris
bigkrul_04@yahoo.com
01119658743



TIMBALAN KETUA BATCH 1

Muhammad Murshid Bin Abdul Halim
murshid1009@yahoo.com
01116039121



TIMBALAN KETUA BATCH 11

Nur 'amira Binti Anuar
minu9259@yahoo.com
01006117314



SETIAUSAHA
Wan Mohd Hasanuddin Bin Che Yusoff
are_sunz@yahoo.com
01143931317


Anis Afifah Binti Ab Wahab
aafifah_wahab@yahoo.com
01143397311


BENDAHARI


Adham Bin Junus
adhamjunus@rocketmail.com
01116658186


Fathiah Nadiah Binti Fauzi
nadiah_lurve@yahoo.com
01115715599


BIRO AKADEMIK
Mundzir Bin Zainuddin
munjzdine@gmail.com
01110726222


Muna Liyana Binti Muzamil
liyana_muna@yahoo.com
01115576599



BIRO PEMBANGUNAN INSAN

Mohd Azri Bin Abdul Rahman
azree_chms@yahoo.com
01141022385


Nurfatin Nadia Binti Mazlan
doc_ctinadyalan482@yahoo.com
01157557594



BIRO SUKAN DAN AKTIVITI LUAR

Muhammad Hafiz Bin Inche Ibrahim
kagerosan56@yahoo.com 
01141013278


Ruqayyah Binti Nor Wira
ruqayyahnorwira@yahoo.com
01143834380



BIRO KEBAJIKAN

Mohamad Hifzhan Arimi Bin Mohamad Hidzir
genivx@yahoo.com
01116030311


Athifah Binti Abdul Aziz
athifah92@yahoo.com
01000327403



BIRO MULTIMEDIA

Abdul Muiz Hassani Bin Mat Yaacob
esparados104@yahoo.com
01141016329


Fatin Nabila Binti Luqman
fatin0312@gmail.com
01146691877



WAKIL G2G 

Syamim Asyraf Bin Shahidan
symmasyrf@gmail.com
01155660636


Natrah Binti Zainal
nattzainal@ymail.com
01145925395





Sunday, December 22, 2013

COMING SOON


[A MOTIVATIONAL TALK : AGE OF GLORY ] 




Problems in concentrating? 
Works piling? 
Stressed out to the maximum? 
With mid term exam in just around the corner, 
and the end round exam is always ticking away... 
AGE OF GLORY A motivational talk, 
Awaits you.








 Brought to you exclusively by : 

Academic Bureau, 
PERUBATAN Cairo Chapter 2013/2014.