Friday, July 8, 2011

rambang julai

GEN X NIGHT 2011

selesai suatu ujian besar, bukan berakhirnya kehidupan. permulaan kepada sebuah lagi permulaan. rumit? memang, sebab hidup bukan mudah. berpijak atas bumi nyata, realitinya, kita takkan pernah senang.

"tough time never last, but tough people do"
"when the going gets tough, the tough gets going"

hakikatnya, bila kesusahan ini akan berakhir? atas tanggungan kita semua itu. bijak atau tidak, matang atau mentah, kita sendiri yang akan menghadapinya. selaku hamba, banyak dosanya, sedar itu perlu. sebab sedar yang akan membawa kita kepada hakikat kebahagiaan.

kesusahan dan kebahagiaan, tidak seiring?

entah, rasanya semua ada jawapannya. mana mungkin kita dapat rasa kebahagiaan, melainkan ianya lebih menyenangkan daripada kesusahan. ironi, kita perlu menghadapi kesusahan baru merasai kebahagiaan.

nah, itu hujahnya, mana ada benda senang di dunia ini! tiada kebahagiaan yang dapat dikecap semudah membaling batu ke anjing di tepi gurun fustat. tiada! sebab proses kebahagiaan itu hanya akan berhasil dengan melalui suatu peringkat, seksa dan sekat.

seorang campak batu ke pasir, tiada berhasil. bayangkan kalau 146 orang campak batu, mungkin boleh jadi gunung, siapa tahu? campak satu plastik ke laut, tiada kesan. tapi, siapa tahu kesan 146 plastik yang dicampak ke laut. berapa banyak penyu yang mati akibat termakan plastik yang disangkakan obor-obor. hah! kan ada kesannya!

motifnya cuma satu, kerjasama.
diberi suatu mandat sebagai manusia,
letak tangan di atas tangan
bergandingan satu dengan yang lain
seiringan walau tak sama
perbezaan tak menghalang kesatuan
kita tahu, sebab kita yang rasa..

post ini untuk annual dinner 2011
exploration exhilaration experience
we play we learn we grow
sekian,
satu suatu malam



2 comments: