Tuesday, November 20, 2012

Aku Terima Nikahnya...

Assalamualaikum w.b.t…

Salam Perjuangan, Salam Mujahadah...

 Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran di rafa’kan ke hadrat Allah SWT atas limpah dan rahmatnya, kita masih lagi diberi kesempatan berada dlm nikmat iman dan Islam. Tidak lupa juga, selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga, para sahabat serta penerus pejuangan baginda dalam membawa risalah Islam hingga hari kiamat...

Di sini aku ingin bawakan satu kisah... Suatu hari, aku berbual-bual bersama seorang rakan merangkap murabbiku tetang kawan-kawan batch yang dah pun selamat mendirikan rumah tangga, tidak kurang yang bakal... Ehem2.. Tergerak pula di hati ini untuk bertanya “kau bila lagi, Shah??”. “Erm, sebenarnya, aku cakap ni, kau jgn bgtau org lain tau, aku dah bernikah laa.” Luas jgak mulut aku ternganga. “Eh, bila plak?? Kau biar betul??”  “betul, siyes aku x tipu.”  “MasyaAllah, smpai hati x bgtau an?? Rahsia sgt ke?? Klu boleh aku tau, dgn sape??” Shah t’senyum kepadaku, “dengan....     Perjuangan Islam”

hatiku terjentik dengan kata2 Shah...

Untuk pencerahan, ni bukan kisah jiwang2, cinta2 kawen2... amboi.. Nampak je ayat2 kahwin, ayat2 cinta, laju je kan korang...


Cerita yang di atas ada kesinambungannya dgn satu lg peristiwa yang berlaku kepada aku hari yang sama jgak... dalam perjalanan pulang dari kuliah, dalam bas aku duduk sebelah seorang Pak Cik ni, tetibe dia tanya kat aku satu drama melayu yang tengah hangat mmain kat tv skrg ni, aku pun apa lagi, cerita laa dgn penuh smgt... habis bercerita pak cik tadi senyap dan tersenyum, kemudian bertanya ”boleh x kamu jelaskan dengan detail, sbgmana kamu bercerita td, tentang sirah hidup Rasul kita, Nabi Muhammad s.a.w?? tak pun, tokoh-tokoh Islam, Salahuddin al-Ayubi, Sultan Muhammad al-Fateh, kamu hadam x kisah-kisah mereka spt kamu hadam drama tu??”

Erk... ni bukan terjentik dah... rasa cam hati aku kene cucuk2 dengan anak2 panah...

Suka untuk aku lontarkan kepada korang semua dan juga diri aku lebih2 lagi... kita tengah buat apa ya skrang?? Tidur kaa?? Baik, skarang, setiap saat, setiap detik, kerja amal yang kita buat adakah menyumbang kepada tertegaknya agama Islam di muka bumi ini??... dan juga sekrang, buka mata kita semua luas2... cer tengok sekeliling kita, apa yang telah kita hilang?? Dan ape yang berlaku??

Kita dah khilangan.... KHILAFAH ISLAMIAH, kwn2... lagi dua bulan nak masuk 89 tahun umat Islam kehilangan Khilafah Islamiah... dan skrang kita bole tgok saudara seakidah kita di Rohingya disembelih, juga di Syria yang masih lagi diganyang oleh pemerintah kejam mereka, rakyat Palestin daripada dahulu sampai kini masih dibelenggu konflik dan yang terbaru, Ahmed Al-Jaabari, Ketua Panglima Briged Izzuddin Al-Qassam, sebuah sayap tentera HAMAS, terkorban syahid dalam serangan Israel pada hari yang sama umat Islam menyambut Awal Tahun Baru. Maruah umat Islam seolah2 diinjak-injak..

Sampai bila kawan-kawan kita nak terus terleka, kita nak terus berdiam diri tanpa melakukan apa2?? “habis nak buat apa?? Pergi berjihad di Palestin, berjihad kat Syria??”

“TEGAKKANLAH ISLAM DLM DIRI KAMU, NESCAYA ISLAM AKAN TERTEGAK DI BUMI KAMU” nak berjihad?? Tafadhol.. aku x larang.. sebaliknya, itulah yang sebaiknya, tp, mcm mana pula dengan amanah yang tergalas di bahu kita semua?? Saban hari terus memberat dan memberat... cer kita teropong negara tercinta kita, Malaysia... Sape yang nak baiki masalah sahsiah anak2 muda negara kita klu bukan kita?? Sape yang nak dakwah Islam kpd masyarakat di negara kita, klu bukan kita?? Sape yang nak bawa biah Islamiah ke dlm masyarakat kita, klu bukan kita, kwn2??

Sedarlah kwn2, semua itu adalah tanggungjawab kita semua..

 من قال لا اله الا الله فهو داعي

Bermula dengan diri sendiri:

Jujur saya katakan saya sedang membaiki diri saya untuk berubah, tapi, saya xnak berubah sorang, saya nak kita, kwn2 semua berubah juga... klu rasa tangan tu gatal je nak pi bukak cerita korea, ingat balik, apa kita nak jawab kat Allah klu ditanya, dgn apa kita habiskan waktu kita, kwn2??

Satu kisah benar, seorang kanak2 Palestin lambat 5 minit ke sekolah, menangis, bila ditanya kenpa menangis?? Kanak2 itu menjawab “boleh jadi 5 minit telah saya sia2kan tu digunakan Israel untuk merancang serangan kepada kami, rakyat Palestin.” MasyaAllah... klu mereka yang masih kecil ada kesedaran, kenapa kita tidak??

Bukankah lebih baik kita isikan masa kita dgn membaca kisah2 sirah Rasulullah dan para sahabat. Dan manakah yang kwn2 pilih, di pdg mahsyar nanti, bersama dengan Rasulullah dan para Sahabat ke, bersama pelakon2 korea. Na’uzubillahi min zalik.. Lontarkan  pula kepada diri masing2, sudah lengkapkah muwasafat tarbiah dalam diri kita??

Bait Muslim

Apakah jawatan yang telah kita pegang sekrang?? Ketua Batch, Biro Akademik Batch, Ajk MAGEN, Ajk ‘WOW’, dll lagi..

X kisahlah yang di atas, tp, jwtn-jwtn yang telah lama kita galas, selalu je kita lupa... kita adalah Hamba Allah, Daie serta Khalifah di muka bumi ini.. daie di sini bermaksud, daie kpd ahli beit kita, kwn2 yang rapat dengan kita bahkan keluarga kita di Malaysia... kita yang fahamlah perlu mamahamkan mereka...

Bagaimana dengan solat berjemaah di rumah?? Rumah kita di Malaysia?? Kepada keluarga yang dah ada kefahaman Islam, Alhamdulillah.. kepada mereka yang keluarganya kurang faham, sanggup x kwn2 yang membawa biah solehah ke dalam rumah kwn2?? Biarla mak nak ckp kita kena sampuk ke apa ke.. asalkan kita jalankan amar ma’ruf, nahi mungkar.. tidaklah kita dakwah kpd org lain, tp, keluarga kta, kita tingglkan...

Medan Dakwah Medan Juang Kita

Seterusnya, apa pula cita-cita kita ya?? Dah ambil medic, mestilah duktor/ah kan?? Ahah!! Why dun kita edit sikit kat belakang dengan perkatan ‘daie’ (=duktor/ah daie).. Inilah jwtn kita yang telah di’sub’kan di bawah jawatan ‘khalifah’ kita tadi.. kitalah yang bertanggungjawab untuk menjalankan ‘dakwah Islamiah’ kpd masyarakat kita, untuk kita lihat Islam kembali tertegak di muka bumi ini.. tanamkan dalam hati kita, kwn2 batch kita yang lain, senior2 dan adik2 kita, ‘patient’ kita nanti, org2 sekeliling kita, masyarakat kita di Malaysia adalah mad’u kita..

Jadi, untuk berhdpan dgn mad’u kita, kita kenalah ubah diri kita terlebih dhulu, lengkapkan diri kita dahulu.. Dengan apa?? Dengan qudwah hasanah, contoh kpd org lain, tidak kurang juga dengan ilmu serta pengetahuan... Arkan Dakwah ada 4: Daie, Mad’u, Uslub dan Manhaj.. kita nak memberi, jadi perlukan ilmu..

“KITA BUKAN YANG MEMULAKAN PERJUANGAN ISLAM, DAN KITA JUGA BUKAN YANG MENGAKHIRKAN, TP, KITA ADALAH RANTAI2 DALAM PERJUANGAN INI.” Kwn2, jika kita tidak terlibat dalam perjuangan Islam, Allah dan Islam tidak akan pernah rugi, bahkan kitalah yang rugi.. janji Allah itu benar, Islam akan menang suatu hari nanti, walaupun kita tidak berada dalam perjuangan ini..

Akhir kalam, semoga perkongsian yang terbit dari hati ini, sampai juga ke dalam hati kwn2 semua, semoga dapat menjentik hati2 korang... semua cerita di atas tiada kaitannya dengan yang hidup mahupun yang telah tiada.. tapi, semoga Allah jadikan kita semua dapat memegang watak2 pejuang dalam Jalan Juang IslamNya.. Jom sama2 bernikah/berkahwin dengan PERJUANGAN ISLAM.. insyaAllah.. Amin..

4 comments: