Thursday, April 24, 2014

PILIHAN-PERJALANAN MENUJU KEBENARAN

BIODATA RINGKAS PENULIS

Buku setebal 595 mukasurat ini telah ditulis oleh pendebat terkenal Syeikh Ahmad Deedat atau nama sebenarnya, Ahmad Hoosen Deedat. Beliau dilahirkan pada 1 Julai 1918 di India. Setelah dilahirkan, keluarganya langsung berpindah ke Afrika Selatan. Beliau yang dikenali sebagai pendebat dalam comparative religion telah meninggal dunia pada 8 Ogos 2005 di Afrika Selatan. Sepanjang hayat beliau, beliau berjaya menulis sebanyak 20 buah buku bahkan buku yang bertajuk ‘Pilihan’ ini merupakan buku yang paling laris pernah beliau hasilkan.



PERSEDIAAN SEBELUM MEMBACA BUKU INI

Menurut pendapat penulis, adalah dinasihatkan untuk mengetahui beberapa nama kitab-kitab dalam agama Kristian. Maklum mengetahui bahawa kitab mereka terbahagi kepada dua iaitu Old Testament (Taurat) dan New Testament (Injil). Dalam Old Testament yang menjadi pegangan kuat oleh orang-orang Yahudi ini pula terdapat banyak ceraian kitab-kitab antaranya Joshua, Rudges, Samuel (2 versi), Kings (2 versi), Chronicles (2 versi), Ezra, Nehemiah, Esther dan lain-lain. New Testament juga mempunyai banyak kitab antaranya ialah Mathew, Mark, Luke , John, Acts, Romans, Timothy dan banyak lagi. Walaupun orang-orang yahudi hanya berpegang pada kitab Taurat, namun penganut Kristian membenarkan kedua-dua kitab tersebut.

Sebelum memulakan sesuatu hujah, adalah sangat bijak untuk kita mengetahui mazhab yang dipegang oleh orang Krisitan tersebut samada mazhab Protestan, Roman Katholik, Orthodoks, Lutheran , Aglikan atau yang lain. Selain itu, adalah menjadi suatu kelebihan apabila kita cakna akan siapa penulis Bible tersebut samada ianya ditulis oleh Paulus, Mathew, Lucas atu Yohanes. Hal ini kerana, apabila kita mengetahui sebab kitab tersebut ditulis atau sejarah penulis tersebut, ia juga membantu kita dalam menjadikannya sebagai bahan hujah.


PERSOALAN YANG PERLU DICARI JAWAPANNYA

Berdasarkan pembacaan terhadap buku Pilihan ini, terdapat 6 persoalan menarik yang boleh dijadikan sebagai satu booster untuk kita mencari jawapannya. Antara 6 persoalan tersebut adalah:

  1. Apakah Injil ada menyebut tentang Nabi Muhammad saw? Dalam Bible Deuteronomy 18:18 ada menyebut  “like unto thee..”. Para pendeta Kristian amat yakin bahawa ayat tersebut merujuk kepada Nabi Isa. Namun dalam coretan buku ini, Syeikh Ahmad Deedat mengeluarkan banyak bukti serta keterangan bahawa ayat tersebut merujuk kepada Nabi Muhammad saw. Apakah yang dinyatakan oleh Syeikh Ahmad Deedat hingga hampir kesemua hujahnya diiyakan oleh Dominee Van Heerden?
  2.  Apakah bukti yang menunjukkan nabi Muhammad sebagai manusia paling agung sehinggakan seorang pengkaji sejarah dan ahli matematik Amerika, Michael H.Hart menyebutkan dalam bukunya bertajuk The Top Hundred/Greatest Hundred in History meletakkan Nabi Muhammad saw pada ranking pertama. Sedangkan Jesus seorang manusia yang mereka angkat pula diletakkan pada kedudukan nombor ketiga. Adakah terdapat konflik antara penganut Kristian terhadap Jesus?
  3.  Apakah bukti yang menyatakan al-Quran itu sebagai mukjizat?
  4. Bagaimanakah pula dengan Injil, adakah ia firman Tuhan? Adakah terdapat campur tangan daripada mana-mana pihak?
  5.  Apakah yang dimaksudkan dengan cruxifion (penyaliban) dan crucifiction (kisah penyaliban)? Syeikh ada menyatakan disini bahawa sekiranya tidak berlaku crucifiction maka kemungkinan agama Kristian tidak akan ada di dunia ini!
  6. COMBAT KIT! Bagaimana mahu memulakan langkah sekiranya minat untuk mendalami comparative religion sudah ada?


COMBAT KIT!

Sekiranya anda sudah mempunyai minat terhadap bidang comparative religion, nah mulakan dengan tips yang telah digariskan oleh Syeikh Ahmad Deedat sendiri.

Langkah pertama-keperluan untuk anda mempunyai kitab Injil. Ini sudah pasti perlu ada!

Langkah kedua- meletakkan kitab Injil di sebelah indeks yang telah disediakan sendiri oleh syeikh pada halaman 325-327. Menariknya indeks ini telah disertakan sekali dengan halaman mukasurat pada kitab Injil. Anda hanya perlu untuk merujuk sahaja. Mudah kan?

Langkah ketiga- sediakan pen merah,kuning dan hijau. Sekiranya anda menjumpai ayat yang bertentangan moral kehidupan, warnakan dengan pen merah. Manakala, apabila anda menjumpai topik yang berlainan pula seperti ayat menyatakan tentang Nabi Muhammad saw, warnakan dengan pen hijau.  Untuk topik yang bertentangan warnakan dengan pen kuning. Hasilnya anda akan menjadikan kitab injil tersebut penuh dengan kod-kod warna yang dapat digunakan secara cepat untuk dijadikan hujah kepada pendeta Kristian.


CONTOH AYAT BERTENTANGAN DENGAN SOSIAL DALAM INJIL

[Genesis 19: 33-36]

Dalam kitab tersebut ayat yang ditulis adalah seperti berikut:

“Pada malam itu mereka (kedua-dua anak perempuan Lut) memberi ayah mereka (Lut) minum anggur, lalu anak perempuan yang lebih tua melakukan hubungan seksual dengannya.

Keesokan harinya, berkatalah si kakak kepada adiknya: “Malam tadi aku telah tidur dengan ayah, sebaiknya malam ini kita beri dia minum anggur lagi, masuklah engkau untuk tidur dengan dia sehingga masing-masing dari kita akan mempunyai anak dari ayah kita.”

Demikianlah pula pada malam itu juga mereka memberi ayah mereka minum anggur, lalu anak perempuan yang lebih muda membuat hubungan seksual dengan ayahnya.

Dengan cara ini, mengandunglah kedua-dua anak Lut itu dari ayah mereka.”

Daripada ayat diatas, dapat kita saksikan bahawa terdapat unsur penzinaan/sumbang mahram yang ditulis dalam kitab yang dianggap suci oleh penganut Kristian. Mustahil bukan?


CONTOH AYAT MENYATAKAN SIFAT YANG TIDAK PATUT SEBAGAI TUHAN

1)Tuhan bersuit-[Bible Isaiah 5:26, 7:18, Zachariah 10:8]

2)Tuhan mengaum-[Bible Isaiah 42:13, Jeremiah 25:30]

3)Tuhan mencukur-[Bible Isaiah 7:20]

4)Tuhan menyesal-[Bible Jeremiah 15:6, Kejadian 6:6]

5)Tuhan menunggang kerub-[Bible 2Samuel 22:11]

6)Tuhan membunuh 50070 kerana melihat bahtera Tuhan-[Bible 1Samuel 6:19]


PENUTUP

Sebenarnya terdapat banyak lagi contoh-contoh kepincangan ayat yang dinyatakan dalam Bible. Ini membolehkan kita untuk berdebat dengan mereka berdasarkan pengetahuan tentang kitab mereka sendiri. Secara keseluruhannya, buku Pilhan ini berkisar tentang perbandingan antara Islam dan Kristian yang dikupas secara habis-habisan dengan menggunakan kaedah menyatakan kesalahan yang ada pada Old Testament dan New Testament. Untuk mengetahui lebih banyak pengetahuan mengenai isu ini secara lumat, adalah dinasihatkan untuk membaca sendiri buku-buku karangan Syeikh Ahmad Deedat.

Sebelum itu, suka untuk dikongsikan ayat 16-20 dalam Injil Matheus bab 7 yang menyatakan “Mengapa tidak menerapkan ujian  pahit yang Tuhan kehendaki sendiri agar diterapkan kepada sesiapa sahaja yang akan menjadi penuntut kenabian?” Dia telah berkata, “dari buahnyalah kamu akan mengenali mereka. Dapatkah orang memetik buah anggur dari semak duri atau buah ara dari rumput duri? Demikianlah setiap pohon yang baik menghasilkan buah yang baik, sedang pohon yang tidak baik menghasilkan buah yang tidak baik, dari buahnyalah kamu akan mengenali mereka.” Ayat ini telah dibacakan setelah Dominee menolak kebenaran yang dinyatakan oleh Syeikh Ahmad Deedat tentang Nabi Muhammad dalam kitab Injil.

“The problem in the world is that the intelligent peoples are full of doubts while the stupid ones are full of confidence”  
~Charles Bukowski.

Satu perkara yang perlu difikirkan apabila kita menyedari bahawa kita adalah umat Islam. Allah hadirkan satu agama yang lengkap, diterangkan semua perkara daripada sekecil-kecil hal sehinggalah kepada isu-isu mega. Tidak melampau sekiranya dikatakan Islam hadir dengan ilmu yang cukup mapan serta melimpah. Namun, satu perkara yang menyedihkan adalah apabila kita sendiri tidak mengetahui agama sendiri bahkan apabila ditanya oleh pihak Kristian, kita hanya mampu diam. Tidak tahu bagaimana untuk menjawab. Pada sisi yang lain pula, ada sesetengah daripada kita yang mempunyai ilmu, namun kurang keyakinan terhadap ilmu yang diperoleh. Melihat kepada masalah ini, satu persoalan telah timbul. Sampai bila kita hanya mengharapkan insan seperti Syeikh Ahmad Deedat dan Dr Zakir Naik sahaja yang mampu berhujah dengan penuh hikmah dan ilmu untuk menjelaskan kebenaran Islam? Adakah kita tidak mahu menguasai walaupun pada perkara asas tentang kekeliruan dalam agama?



1 comment:

  1. Sebelum memulakan sesuatu hujah, adalah sangat bijak untuk kita mengetahui mazhab yang dipegang oleh orang Krisitan tersebut samada mazhab Protestan, Roman Katholik, Orthodoks, pakistani suits wholesale in pakistan , pakistani suits wholesale , Lutheran , Aglikan atau yang lain. Selain itu, adalah menjadi suatu kelebihan apabila kita cakna akan siapa penulis Bible tersebut samada ianya ditulis oleh Paulus, Mathew, Lucas atu Yohanes. Hal ini kerana, apabila kita mengetahui sebab kitab tersebut ditulis atau sejarah penulis tersebut, ia juga membantu kita dalam menjadikannya sebagai bahan hujah.

    ReplyDelete