Thursday, September 1, 2011

RAMADHAN DI MESIR (1)

Berpuasa dan menyambut Syawal di Mesir mencipta satu pengalaman manis buat penulis. Bersengkang mata memasak kuah kacang dan rendang pada malam raya pastilah menambah pengalaman diari hidup di perantauan. Namun apa yang lebih manis lagi adalah pengalaman penulis merasai Ramadhan dengan masyarakat setempat.
Seminggu sebelum Syawal penulis berkesempatan menemani seorang teman jurusan Syariah Islamiah, kak Julanar (bukan nama sebenar) menziarahi sahabatnya di Zaqazig. Seperti yang dijanjikan, kami bertemu di Gami’e Rabaah dan bertolak ke Zaqazig dengan menaiki mikro bas pada pukul 8 pagi. Jarak perjalanan dari Masr ke Zaqazig cuma mengambil masa 1 jam lebih dengan kos perjalanan lebih kurang 7 genih sahaja.
Rumah Nuha, sahabat kami terletak di As Shoubak di pinggir madinah Zaqazig. Pemandangan sepanjang perjalanan ke Zaqazig merupakan tanah-tanah pertanian yang ditanam dengan pokok jagung atau padi. Perkampungan As-Shoubak dipenuhi imarah 3 atau 4 tingkat yang terletak berselerakan antara satu sama lain dan jalan sekitarnya tidak bertar. Kambing-kambing peliharaan sedia menyapa kami apabila kami melalui jalan-jalan tersebut. Sesekali kerbau dan anaknya melintasi laluan dan kami terlopong dalam kekaguman.
Sesampainya di rumah Nuha, kami disambut oleh ibunya, Tanta Huda. Tanta Huda bekerja sebagai guru di sebuah sekolah teknik di madinah Zaqazig manakala suaminya, Ammu Saied merupakan peguam, juga di madinah. Sekolah teknik Tanta Huda khusus untuk mengajar penggunaan jentera-jentera pertanian barang kali sesuai dengan keperluan persekitaran di Zaqazig.
Seperti kebiasaan apabila menginap di rumah masyarakat tempatan, mereka menyediakan sehelai abaya, sepasang selipar rumah dan sehelai selendang. Penulis berebut-rebut memilih abaya yang berbagai warna dengan kak Julanar. Usai menukar pakaian, Nuhar mengambil stokin kami untuk dibasuh, begitulah kebiasaan mereka.
Misi pertama kami pada hari tersebut ialah membantu Tanta Huda menyediakan iftar. Penulis dengan semangat berkobar-kobar menyinsing lengan baju untuk membantu Tanta Huda sedang kak Julanar acuh tak acuh sahaja. Mula-mula kami membuat Athoief, sejenis manisan. Pancake bulat-bulat kecil yang dibeli di kedai dibentukkan menjadi kon, selesai dibentukkan, kesemuanya disira dengan gula biar menjadi keras. Sesudah itu mahlabiah diisi ke dalamnya seterusnya kulit kayu manis hancur, guz hind dan kismis ditabur ke atasnya biar menutup kon tersebut.
Tanta Huda seorang yang sangat peramah dan keibuaan, beliau sentiasa berkongsi resepi-resepi masakannya sambil bersembang-sembang ringan dengan penulis. Penulis berasa kagum dengan suri rumah di kawasan luar bandar yang membuat segala benda dengan tangan sendiri sedang di Cairo, pastilah halawiyat dibeli sahaja di kedai. Malah, Tanta Huda turut membancuh mahlabiah sendiri. Di sini, ingin penulis kongsikan bersama resepi mahlabiah:
1/2 kilo susu (gamus atau susu biasa)
Gula secukup rasa
4 sudu besar nisya (tepung jagung, boleh dibeli di pasar raya)
1. Didihkan susu selama beberapa minit, kemudian masukkan gula secukup rasa (banyak)
2. Gaulkan nisya dengan ½ cawan air.
3. Masukkan nisya ke dalam susu, kacau sehingga mendidih.
4. Tutup api, biarkan mahlabiah sejuk seketika dan masukkan ke dalam bekas-bekas kecil.
5. Sejukkan ke dalam peti sejuk.
6. Sebelum dihidangkan, tabur dengan guz hind (serbuk kelapa, beli di kedai kacang-kacang) dan kismis.
Mudah, sangat mudah untuk membuat mahlabiah. Selamat mencuba, semua!
Setelah membuat Athoif, Tanta Huda memasak itik dan ayam panggang. Terliur penulis melihat daging-daging empuk yang baru keluar dari oven. Sesudah itu, kami membantu Tanta Huda membuat Qubabah. Iftar hari itu kami menjamu juadah mewah.
Pada malam hari kami menunaikan solat terawih di masjid berdekatan. Kehadiran kami ternyata menarik tumpuan ramai, terutamanya kerana tiada orang Melayu yang mendiami kampung tersebut. Seperti kebanyakan masjid di Mesir, solat terawih ditunaikan sebanyak 8 rakaat dan tazkirah disampaikan setelah 4 rakaat pertama. Bacaan imamnya pula pastilah mengikut juzuk pada hari itu. Kami solat sambil memegang quran agar dapat sama-sama menghayati bacaan. Usai solat witir, ada tazkirah ringan dalam kalangan jemaah perempuan dan soalan-soalan kuiz untuk menarik tumpuan pendengar . Penulis benar-benar kagum dengan jemaah perempuan di kampung ini yang kebanyakan berpakaian tudung labuh, berbeza sekali dengan pemandangan di Cairo.
Malam itu juga kami berjaya menjawab satu soalan kuiz al-quran. Berapakah bilangan basmalah dalam al-Quran? Jawapannya: 114, 113 dari awal kesemua surah kecuali surah at-Taubah dan 1 di dalam surah An-Naml.
Di rumah, keluarga Amm Saeid tidak tidur sehingga masuk waktu subuh. Wah, benar-benar menguji ketahanan mata. Walaupun kami mencuba sedaya-upaya untuk membudayakan segala tata cara hidup keluarga Nuha sepanjang menetap di rumah Amm Saeid tapi kami tewas. Tuntutan mata lebih mencengkam. Begitulah kebiasaannya pada bulan Ramadhan, mereka berjaga sehingga subuh, kemudiannya tidur sepanjang siang hingga matahari tegak atas kepala.
Sahur bagi kebanyakan Misrein kebiasaannya terdiri daripada roti eisy, telur rebus, jibnah (keju), zabadi (yoghurt), salata, fol (kacang) yang dihancurkan dan tahina. Mujur penulis tiada masalah menelan mana-mana makanan tersebut. Namun, satu budaya Misrein yang patut diubah ialah kelaziman mereka dengan minuman bergas. Jenuh penulis menolak pelawaan tuan rumah tiap kali sahur dan iftar. Selesai sahur, kami tidur dalam bilik berhawa dingin.
Pagi esoknya, kami berpeluang menemani Tanta Huda membeli sayur-sayuran dan keperluan lain di kawasan kejiranan. Bertelur sebiji, riuh sekampung; begitulah keadaannya apabila seekor ayam bertelur di depan mata kami. Tapi yang riuh bukanlah ibu ayam tersebut, sebaliknya kami yang begitu teruja menonton ‘live action’ ayam tersebut.
Hari kedua kami pula banyak dibazirkan di depan televisyen, menonton filem hindi dengan penuh kekhusyukan. Istimewanya hari tersebut, kami menjamu makanan laut. Cara masakannya sangat mudah, ketam dan udang yang dibuat sup. Hari tersebut juga rumah Amm Saeid dilawati bakal besannya. Kami berpeluang merasai kunafa buatan sendiri pemberian bakal besannya.

0 comments:

Post a Comment