Thursday, February 16, 2012

rindu pada biah solehah

   Sekali sekala teringatkan kenangan silam, pasti rindu juga datang menyapa. Bukan rindu pada peristiwa sahaja, malah rindu pada diri yang dahulunya.

Andai masa boleh dikembalikan, sudah tentu aku juga ingin kembali pada masa yang lalu. Kembali dan mengubah. Tidak ingin membiarkannya terpalit seperti yang aku sudah lakukan kini. Ah, begitulah manusia. Masa yang ada, jarang sekali disyukuri dan diperlakukan sebaiknya.

Hati Hana bermonolog sendirian.

“Assalamu’alaikum..Ha..buat apa ni?”Balqis mencelah.

“Wa’alaikumussalam, nothing la..Cuma terkenang diri yang dahulu..hurm..”Hana sedikit terkejut, lantas menjawab sapaan Balqis.

“Diri yang dahulu? Kenapa dengan yang sekarang? Lain ea? Haa…ana tahu! Sekarang ni kan..sekarang ni kan…dah semakin temban!!haha..”Balqis sempat mengusik.

“Amboi, ye la, ye la..sukanya dia..”Balas Hana. Riak mukanya berubah. Termenung..”
Tiba-tiba dia kembali bersuara,

“Enti, ana rindukan biah sekolah kita dahulu..sangat sangat. I feel that I am far from who I am before. Macam dah banyak berubah. Ana rindu biah solehah di bumi tarbiyah tu. Ana nak kembali ke sana. Nak sangat!”Hana melepaskan perasaan yang bersarang di hatinya. Dia benar-benar memaksudkannya.

“ Kenapa? Sekarang tak best ke? Campus life..”Balqis menyoal. Jauh di sudut hatinya, dia faham akan perasaan sahabatnya itu.

“Bukan masalah best ke tak..tapi keadaan sekeliling  yang banyak berubah. Dan ana sedar yang ana dah jauh banyak berubah. Dahulu kita kan sangat-sangat dijaga soal ikhtilat, apa tidaknya kelas banin dan banat semua diasingkan, jauh sekali berbicara atau ada sebarang interaksi. Hari-hari ada tazkirah dari ustaz-ustazah, jadual seharian di asrama, semuanya penuh dengan agenda membentuk diri dan mengingatkan tentang Allah.”
Hana terdiam..meninggalkan baki perkataannya.

Ana rindu pada biah solehah itu..

..tapi kini, ikhtilat tak terjaga..
..hati selalu terasa kekeringan, tak basah macam dulu..
..jadual harian yang ditentukan sendiri,dengan banyak lubang  yang memberi ruang pada perkara yang lagha.. Allah…Astaghfirullah.”Hana tidak dapat menahan sebak di dadanya. Tangan kanannya disapu cepat pada matanya, tidak ingin membiarkan lebih banyak air mata yang gugur mengalir.

“Kita di sekolah dahulu, kenapa sangat-sangat dijaga dalam persekitaran yang baik? mungkin sebabnya, adalah untuk mentarbiyahkan diri kita. Hidup dalam acuan selalu mengingati Allah, hidup di dalam bulatan syariat Islam, dan hidup dengan mereka-mereka yang menghidupkan kehidupan yang gayahnya adalah Allah. Dan for sure adalah untuk membentuk diri kita.”

“Kehidupan ni bukan selamanya kita harus mengikut dan terikut-ikut dengan suasana sekeliling. Biah solehah tu, perlu diwujudkan. Jika dahulu kita mengikut, jika dahulu kita dibentuk di dalamnya, sudah sampai masanya kita yang perlu menciptakannya.”

Hana terus mendengar. Diam, tidak bersuara.

“Hana, pernah dengar tak ni, “Orang yang hebat ialah orang yang tidak terpengaruh dengan persekitaran, tetapi adalah mereka yang mampu mengubah persekitaran mengikut acuan mereka.”

See..kita tak nak jadi orang yang terpengaruh, misalnya kalau biah tu baik, then kita akan jadi baik, tapi if biah tu kurang baik, then kita kena jadi tak baik jugak ke? No..of course not. Kalau biah tu kurang baik, yang perlu menjadikannya baik, adalah kita. Ana, enti malah semua orang yang berada di satu kawasan tu.
Balqis berhenti seketika, sempat menyedut dan melepaskan udara dua tiga kali juga sebelum menyambung bicaranya.

“Tahu je..keadaan dahulu dan sekarang dah jauh bezanya. Tapi, kat sinilah Allah nak mengajar kita. Bertuhankan Allah kan bila-bila dan di mana-mana sahaja? Bukan di sekolah je..dekat universiti, dekat rumah sendiri, dekat negara yang bukan Islam, dekat tempat yang tak ada orang ke, yes, anywhere.

“Betul, betul..betul sangat.”Hana mengangguk-anggukkan kepalanya tanda setuju. Sedikit demi sedikit terukir senyuman di wajahnya.

“Ingat Hana, menjadi hamba Allah itu dimana-mana je kita berada, dan itulah kerja kita 24 hours per day, right? Bukan keadaan sekeliling  yang menjadikan seseorang itu hamba yang taat pada Allah tetapi adalah iman dan taqwa di hatinya. Biah tu faktor yang mendorong.” Balqis mengingatkan.

“Allah, I don’t have words to describe what I feel right know..Alhamdulillah, you give me this reminder through my lovely ukhti.

“Ya, ana akui, ana tak nampak semua tu. Ana selalu rasa khuatir dan risau andai ana berubah bila keadaan berubah, tetapi jarang sekali nak mempertahankan diri untuk tidak berubah. Apatah lagi nak mengubah apa yang dah berubah.” Hana pula berkata-kata.

Balqis menambah, “Biah yang solehah tu, bukan sendiri-sendirinya tercipta, tetapi perlu dicipta.”

“Ya, perlu dicipta dan direalitikan oleh manusia yang di dalamnya. Itulah sebabnya kita perlu saling ingat-memperingati dan saling berusaha untuk mengislahkan diri agar tertegakknya hak dan mewujudkan biah yang terpelihara.”

“Eh, enti tahu tak,campus kite kan sedang lancarkan Hari Biah Solehah! Jadi bukan sahaja mereka pihak atasan yang bertanggungjawab memastikan agenda ni berjaya, bahkan kitalah yang pertama sekali harus memainkan peranan itu.”

“Iye? Seriusly? Ok, rupanya ana extend cuti summer panjang sangat, sampai tertinggal dari tahu agenda best ni..aiwah, bestnye.. terkesan dengan ayat enti tadi, “menjadi hamba Allah itu dimana-mana sahaja”. Syukran.

“Sama-sama. “

“Bila di hati ada Allah, insya-Allah, di mana-mana pun kita akan sentiasa berusaha nak buat apa yang Allah suka. Bukan yang kita suka. :), insyaAllah, moga Allah beri kekuatan pada kite..sama-sama doakan ye.” Balqis menutup kata-katanya. Aisyah tersenyum lebar sambil menganggukkan kepalanya.
***************

mari mewujudkan biah solehah, islam kan cara hidup kita? :)
insya-Allah. 

picture: i luv islam by linselambe, deviant art.

picture: i luv islam.com.

p/s: maaf, sepatutnya, diberi taklifan postkan entry pada tarikh dalam tempoh winter break, tapi waktu tu smua org tngah brcuti kan.. :) cerita di atas adalah nukilan semata, tiada kaitan dengan yang masih hidup atau yang telah meninggalkan dunia. :P syukran.

1 comment:

  1. “Enti, ana rindukan biah sekolah kita dahulu..sangat sangat. I feel that I am far from who I am before. Macam dah banyak berubah. Ana rindu biah solehah di bumi tarbiyah tu. Ana nak kembali ke sana. Nak sangat!”Hana melepaskan perasaan yang bersarang di hatinya. Dia benar-benar memaksudkannya. swarovski bracelet usa , swarovski bracelet wholesale france ,

    ReplyDelete