Sunday, August 28, 2011

selingan bersama :)

Nikmat anggota-anggota badan juga terus menghayati ibadah puasa; tidak bercakap keji, tidak mengumpat, tidak menabur fitnah, tidak mencaci mencerca, tidak melakukan perbuatan sia-sia, tidak melakukan kezaliman dan penipuan dan lain-lain perbuatan buruk lagi keji. Senjata yang sangat berkesan bagi meninggalkan dan membuang perkara-perkara, perkataan-perkataan dan perbuatan-perbuatan keji itu ialah ibadah PUASA. Perkara ini pernah dijelaskan oleh Dr Muhammad Abdoh Yamani.siapakan beliau?? J  



Jika kita membandingkan orang zaman dahulu dan orang zaman sekarang, dengan berlalunya bulan Ramadhan, hati mereka mejadi sedih. Maka, tidak hairanlah bila pada malam-malam terakhir Ramadhan, pada masa Rasulullah SAW, Masjid Nabawi penuh sesak dengan orang-orang yang beri’tikaf. Dan di sela-sela i’tikafnya, mereka terkadang menangis teresak-esak, kerana Ramadhan akan segera berlalu meninggalkan mereka. SUBHANALLAH. Zaman sekarang jarang sekali menemui orang yang seperti mereka. Usahkan beri’ktikaf pada malam hari raya aidilfitri, malah mereka lebih suka bermain mercun dan hampir lupa bahawa bulan ramadhan, bulan yang memberi seribu makna akan meninggalkannya dan masih jadi persoalan yang bergelumang dalam benak fikiran samada kita masih diberi peluang untuk menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan tahun berikutnya... semuanya adalah atas ketentuan YANG MAHA KUASA .

Ada satu riwayat yang mengisahkan bahwa kesedihan ini tidak saja dialami manusia, tapi juga  para malaikat dan makhluk-makhluk Allah lainnya. 

Dari Jabir RA, Rasulullah SAW bersabda, “Di malam terakhir Ramadhan, menangislah tujuh petala langit dan tujuh petala bumi dan para malaikat, karena akan berlalunya Ramadhan, dan juga keistimewaannya. Ini merupakan musibah bagi umatku.”

Kemudian ada seorang sahabat bertanya, “Apakah musibah itu, ya Rasulullah?”

“Dalam bulan itu segala doa mustajab, sedekah makbul, segala kebajikan digandakan pahalanya, dan seksaan kubur terkecuali, maka apakah musibah yang terlebih besar apabila semuanya itu sudah berlalu?”
Ketika mereka memasuki detik-detik akhir penghujung Ramadhan, air mata mereka menitis. Hati mereka sedih. 

Betapa tidak. Bulan yang penuh keberkahan dan keredhaan Allah itu akan segera pergi meninggalkan mereka. Bulan ketika orang-orang berpuasa dan menghidupkan malam-malamnya dengan ibadah. Bulan yang Allah bukakan pintu-pintu surga, Dia tutup pintu-pintu neraka, dan Dia belenggu setan. Bulan yang awalnya adalah rahmat, pertengahannya ampunan, dan akhirnya pembebasan dari api neraka. Bulan ketika nafas-nafas orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada minyak kasturi. Bulan ketika Allah setiap malamnya membebaskan ratusan ribu orang yang harus masuk neraka. Bulan ketika Allah menjadikannya sebagai penghubung antara orang-orang berdosa yang bertaubat dan Allah Ta’ala.

Mereka menangis kerana merasakan bahawa mereka masih lagi belum banyak mengambil manfaat dari Ramadhan. Mereka sedih kerana khuatir amalan-amalan mereka tidak diterima dan dosa-dosa mereka belum dihapuskan. Mereka berduka kerana boleh jadi mereka tidak akan bertemu lagi bulan Ramadhan yang akan datang. 

Suatu hari, pada sebuah solat aidilfitri, Umar bin Abdul Aziz berkata dalam khutbahnya, “Wahai sekalian manusia, sesungguhnya kalian telah berpuasa karena Allah selama tiga puluh hari, berdiri melakukan shalat selama tiga puluh hari pula, dan pada hari ini kalian keluar seraya memohon kepada Allah agar menerima amalan tersebut.”

Salah seorang di antara jama’ah kelihatan bersedih. 

Seseorang kemudian bertanya kepadanya, “Sesungguhnya hari ini adalah hari bersuka ria dan bersenang-senang. Kenapa engkau malah bermuram durja? Ada apa gerangan?”

“Ucapanmu benar, wahai sahabatku,” kata orang tesrebut. “Akan tetapi, aku hanyalah hamba yang diperintahkan oleh Rabb-ku untuk mempersembahkan suatu amalan kepada-Nya. Sungguh aku tidak tahu apakah amalanku diterima atau tidak.”

Kekhuatiran sedemikian rupa juga pernah menimpa para sahabat Rasulullah SAW. Di antaranya Sayidina Ali bin Abi Talib. Diriwayatkan, di penghujung Ramadhan, Sayyidina Ali bergumam, “Aduhai, andai aku tahu siapakah gerangan yang diterima amalannya agar aku dapat memberi ucapan selamat kepadanya, dan siapakah gerangan yang ditolak amalannya agar aku dapat ‘melayatnya’.”

Ucapan Sayyidina Ali RA ini mirip dengan ucapan Abdullah bin Mas’ud RA, “Siapakah gerangan di antara kita yang diterima amalannya untuk kita beri ucapan selamat, dan siapakah gerangan di antara kita yang ditolak amalannya untuk kita ‘layati’. Wahai orang yang diterima amalannya, berbahagialah engkau. Dan wahai orang yang ditolak amalannya, keperkasaan Allah adalah musibah bagimu.” 

Imam Mu'alla bin Al-Fadhl RA berkata, "Dahulu para ulama senantiasa berdoa kepada Allah selama enam bulan agar dipertemukan dengan Ramadhan. Kemudian mereka juga berdoa selama enam bulan agar diterima amal ibadah mereka (selama Ramadhan)."

Beruntung dan berbahagialah kita saat berpisah dengan Ramadhan  yang membawa segudang pahala untuk bekal di akhirat.. Jika kita merenungi keadaan-keadaan salafus shalih dan menghayati bagaimana mereka menhabiskan waktu-waktu terakhir ramadhan, bagaimana mereka memakmurkan dengan amal solehnya, Insyaallah kita akan menyedari betapa jauhnya jurang jarak kita dan mereka.

(MUHASABAH) Oleh itu, bagaimana pula dengan kita wahai sekalian teman seperjuanganku GEN X?? Adakah perasaan kesedihan itu hadir dan terdetik dalam hati kita di kala Ramadhan akan meninggalkan kita?? Atau sebaliknya, malah bergembira menyamburt kedatangan HARI RAYA AIDILFITRI, sehinggakan malam sepuluh hari terakhir, yang mana seharusnya kita semakin giat melaksanakan amalan=amalan ibadah, malahan kita menyibukkan diri dengan berbelanja, membeli baju baru, memasak, membuat kuih raya dan lain.

Padahal, pernahkah kalian membuka mata melihat orang disekeliling anda, masih ramai di antara mereka yang bersusah payah untuk mendapatkan sesuap nasi untuk berbuka hari ini, bukannya untuk besok,apatah lagi untuk majlis rumah terbuka hari lebaran..malahan tidak pernak terdetik di hati mereka untuk membeli baju baru dan sebagainya

TAPi adakah salah bila kita menyambut kedatangan HARI RAYA AIDILFITRI dengan kegembiraan? Tentu saja tidak. Bukankah Rasulullah SAW telah mengatakan, “Wahai Abu Bakar, sesungguhnya setiap kaum mempunyai hari raya, dan sesungguhnya hari ini adalah hari raya kita.” (HR Nasa’i). 


Sujud ku pada Sang Penguasa
Ta’dzim ku kepada Raja Malam yang membawa ku pada
Gerbang  Kebesaran Bulan Ramadhan
Sucikanlah hambamu dengan basuhan Maghfirah-Mu
SELAMAT BERAMAL DI MALAM DUA TERAKHIR RAMADHAN

p/s: SELAMAT HARI RAYA SAYA UCAPKAN KEPADA MAHASISWA DAN MAHASISWI GENX. SAYA MENYUSUN SEPULUH JARI MEMOHON MAAF BUAT SEMUA ANDAI ADA TERSALAH BAHASA, TERKASAR BICARA...J SALAM LEBARAN..

0 comments:

Post a Comment