Thursday, March 21, 2013

Aku dan Persepsi : Kisah aku dan Patologi


               Hari ni hari khamis. Kelas tak banyak mana pun. Tapi aku sendiri pelik, mata kuyu habis. Tak cukup tidur kut. Dari tadi aku menilik jam tangan. "Dah 1.45", aku menggerutu. Kelas praktikal mikroskop tadi pukul 12 lebih dah habis. Kalau ikut nafsu yang memang selalu ada dalam diri aku ni, dah lama aku angkat kaki, balik rumah, makan dan rehat. Tapi hari ni ada kelas muzium patologi khas, Doktor Amal ajar. Aku jujurnya memang malas. Hari ni pergi kelas pun separa ikhlas je. Tapi tengok kawan aku macam Jamal, Afiq,  semangat je ke kelas, mau tak mau, aku gagahkan juga diri nak ke kelas ni. 

             15 minit berlalu, kelibat doktor masih lagi tak kelihatan. Duduk , baring, jalan sini, jalan sana, semua aku dah buat. Aku yang dah mengantuk habis dah mula meroyan, kalah orang mengandung. Beg dah kemas-kemas, dah bersedia nak balik rumah. Tiba-tiba Lah Fahmi, yang dari tadi duduk perhati aku, dia tegur. "Kau nak balik kenapa Ihsan? nak guna internet, sini ada Wifi. Kalau nak tidur, tidur je kat situ. Nanti doktor datang, aku kejut". Sementalah tu, aku jadi serba salah. Kalau aku balik, karang nampak ego maksimus pula. Akhirnya aku mengalah. Kepala aku , aku baringkan juga atas kerusi keras tu. Macam magika, sedar tak sedar, lena juga aku , mau setengah jam. 


             Tepat 2.30 Petang, Doktor Amal datang. Dia minta maaf, dia lewat. Nampak raut wajah dia, penat, namun tetap riang dan bersemangat nak ajar masa tu. Dengan lafaz bismillah, satu persatu dari kesemua 29 Jar Cardio Vascular tu dia ajar ; sangat tersusun, sampai aku yang mengaku sedikit Lampi ni pun faham dengan baik tentang kesemua jar tu. Semakin dia ajar, Semakin hati aku dipagut rasa bersalah. Mulut aku terkumat-kamit ulang apa yang dia sebut, sedang otak terus berfikir dan berfikir.

            Aku nak gelakkan diri aku sendiri. Biar terbahak-bahak, biar nampak yang aku ni tolol mengalahkan Pak Pandir. Aku sanggup bayar hampir 600 Le untuk tuisyen praktikal patologi, sanggup gagahkan diri pergi kelas pagi Sabtu, hari cuti, namun susuk tubuh aku ni malas melampau-lampau nak pergi kelas yang Doktor Amal bagi. Kenapa? Sebab kelas tu free, hati aku menjerit? Doktor Amal ajar tak bagus ke, aku terus monolog? Hebat kelas dia, senang cakap, Superblah! Habis? Habis? Aku tak ada jawapan. 

            Yang pasti, tulah persepsi. Kalau benda berbayar, mindset aku benda tu bagus. Tak boleh tinggal. Rugi. Tapi bila benda senang-senang, Allah bagi kat tangan, aku tak reti bersyukur. Mudah-mudah aku buang. Tadi lepas kelas, aku rasa macam nak tunduk-tunduk beribu kali macam Jepun kat Doktor Amal sebab sudi luangkan masa untuk ajar aku. Tapi aku kawal juga perasaan menggedik tu, takut pula orang kata over.

                 Aku sedar, tak ada guna cakap terima kasih semata-mata. Ya, minggu depan, ada kelas Respi, aku azam aku nak pergi. Tak, aku kena pergi. Khamis depan, 28 Mac 2013, aku bulat besar-besar dalam Planner Perubatan kesayangan aku. Aku tak nak jadi orang yang tertipu dengan persepsi sendiri. Kalau ada member tanya, bagus ke kelas tu, aku akan cakap memang bagus. Sesuperb yang berbayar, sepercuma kasih sayang Doktor Amal untuk kita. Tak kisahlah kalau aku Lampi mana pun, tak tahu nak beza vegetation masa akut rheumatic endocarditis ke masa kronik, yang penting, bila aku pergi, aku dapat redha doktor, doa doktor, macam kawan aku Jamal dan Lah selalu cakap. Sebab aku tau, kejayaan aku , suatu hari nanti (Amiin dan InsyaAllah), bukan sekadar pada kertas dan dakwat, tapi lebih dari tu, berkat dalam ilmu yang aku akan terus kutip di bumi Ardul Kinanah ni. Kan? 

6 comments:

  1. klas je pun..buat karangan siap

    ReplyDelete
    Replies
    1. mohon anonuymous juga menambah warna-warni blog ni.

      Delete
    2. LOL. nga rajin menulis krgn. haha

      Delete
  2. woi ihsan kita ad 29 jar la utk CVS..

    ha3..

    anonymous march 22 at 12.03: itu bukan setakat kelas, tp sebuah pengorbanan..susah la klu org x bersyukur nih..

    btw,lain kali klu ramai2 xnak dtg pun xpa,,senang sikit ak nak belajar kelas kosong..

    heh

    ReplyDelete
  3. a'ah, 22+7 . LOL. silap. t aku betulkan. thanks busy

    ReplyDelete