Wednesday, March 20, 2013

Simple Tazkirah

BISMILLAHHIRAHMANIRRAHIM….
Assalamualaikum semua…
Alhamdulillah sebab hari nie kita masih lagi dikurniakan peluang untuk terus menghirup udara Ramadhan…..
Tp kan.. Cukup ke rasa syukur tu sekadar dengan ucapan je??? Kan lebih elok kalau kita zahirkan lg rasa syukur atas nikmat yg Allah dah kasi tu dengan perbuatan dan amalan zahir kita.. Tak gitu??
Ha!! Sebabkan awal-awal tadi kita bersyukur sebab Allah masih kurniakan kita kesempatan untuk terus menghadapi bulan Ramadhan nie, jadi in return kita kena la usaha sungguh-sungguh untuk memaksimumkan sebaik mungkin bulan bonus yg Allah bagi special untuk kita umat nabi Muhammad s.a.w. nie..
Selain dari tingkatkan amalan kita masa bulan puasa, bulan nie patut kita jadikan titik tolak dan batu loncatan untuk kita sama-sama memperbaiki akhlak dan polish lagi sifat-sifat mahmudah dalam diri kita..
Banyak sebenarnya sifat-sifat mulia nie kalau kita nak cerita… Tapi kali nie rasanya nak share sikit tentang macam mana penerimaan kita terhadap apa yg dah Allah tkdirkan untuk kita… Atau dalam erti kata lain sejauh mana kita benar-benar mengimani rukun iman yg ke-6… BERIMAN PADA QADA’ DAN QADAR….
Bunyi macam berat kan… Tp hakikatnya memang berat pun…. Dan selalunya perkataan yg sinonim kita dengar bila berbicara soal qada dan qadar ni adalah
~ Hmmm…. Dah takdir nak buat mcm mana.. Redha je lah~
Betullah tu…. REDHA…. Tapi sejauh mana makna 5 aksara tu benar-benar zuup masuk dalam hati kita dan benar-benar kita rasa….
Senang ja kalau kita nak redha pada takdir yg bercorak putih… Ye la sapa tak suka kalau hidup dia penuh dgn happy ending ja kan… Tapi macam mana pulak penerimaan kita bila mana takdir bercorak hitam mula masuk scene??? Kita cepat ja melatah kan…. Waktu tu mula lah buat list ‘5W 1H questions’ kita sebab nak persoalkan kenapalah Allah conteng kanvas hidup kita nie..Tu lah manusia….
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia baik untuk kamu
~al baqarah 216~
barangkali kamu tidak menyukai sesuatu padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak…
~an nisa 19~
Nampak tak beberapa kali Allah berfirman dalam AlQuran tentang perkara yang hampir sama… Allah nak taukid la tu… Dah tu siapa kita untuk persoalkan apa yg dah Allah rencanakan untuk kita…. Memang dah terbaik la tu….
Kat sini ada satu analogi yang mungkin boleh kita manfaatkan sama-sama..InsyaAllah….
Suatu hari, si ibu sdg leka menyulam dengan penuh khusyuk.. Kemampuan si ibu menyulam sememangnya tidak dapat disangkal lagi….
Sedang si ibu khusyuk dengan kerjanya, datang si anak untuk melihat apa yang sedang dilakukan oleh ibunya..
Memandangkan si ibu duduk lebih tinggi dari si anak, apa yang disulam si ibu tidak dapat dilihat.. Sebaliknya yang kelihatan cuma kusutan benang yang berselirat di bahagian bawah sulaman..
Tanpa berfikir panjang, si anak lantas bertanya “Ibu, apa yg sedang ibu lakukan??”
Pada telahan si anak, ibunya sekadar menghasilkan corak yang buruk dan tidak berfaedah..
Si ibu pula hanya meminta anaknya untuk bersabar dan menunggu hasilnya..
Akhirnya.. Hasil sulaman tersebut itu pun siap.. Si anak terpaku melihat hasil sulaman ibunya yg sungguh menawan siap dengan hiasan pokok, bunga-bungaan serta rama2 yang indah berwarna-warni..
Terpegun si anak melihat betapa cantiknya gambar yang di atas berbanding benang2 yg berselirat di bahagian bawah..
Si ibu mula berkata “ Wahai anakku, manusia yang berada di bawah sering kali melihat banyak cabaran, kekusutan, keserabutan serta liku2 hidup yang perlu dia hadapi tanpa memikirkan hikmah di sebaliknya..Tapi kita selalu lupa ada suatu pandangan di atas yang sedang menyulam indah kehidupan kita dengan penuh teratur dan sempurna….”
Begitulah al kisahnya…. Seperkara yg perlu kita sedar.. Cara Allah mentarbiyah setiap seorang daripada kita sememangnya berbeza-beza…
‘Ujian untuk cik Bedah tak semestinya applicable untuk cik Kiah…’ Tak gitu……..
Untuk wrap up semua sekali, cukuplah untuk kita simpulkan yang kita sebagai hamba perlulah redha dengan sebenar-benar redha atas apa sahaja ketentuan Allah keatas kita … Kalau dah hamba tu,nak taknak kenalah berkarekter macam hamba… Takkan nak melawan pulak…. Ye idak….
p/s – coretan ini lebih pada pesanan buat diri sendiri… ~smile~
- Maa ‘ taufiq wannajah buat sahabat2 yg Allah pilih untuk berjuang buat kali kedua di medan imtihan kelak… Percayalah anda antara yg paling kuat sebab dalam ramai2 anda yg terpilih untuk diuji sebegini… Semoga dugaan ini dimanfaatkan sebagai satu peluang untuk melakar kejayaan yang lebih gemilang… InsyaAllah…..
- Selamat menyambut nuzul Quran buat semua muslimin muslimat…

0 comments:

Post a Comment